- Hyvää iltaa rakkaat kuulijat ja tervetuloa minun ja mikrofonini mukana vierailulle tänne tulevaisuuteen, vuoteen 2051, kun tutustumme asioihin, jotka ovat vielä teidän ajassanne vain biljonäärien etuoikeus. Seison täällä marraskuisen länsisataman kylmässä syleilyssä ja astun pian sisään avaruusturistien pyhättöön, jossa minut on luvannut ottaa vastaan avaruuslaivan kokenut kapteeni. Kaikki näyttää olevan valmista hetken päästä tapahtuvaan lähtöön ja kolmesataametrinen tähtimerialus M/S Viking Starline onkin jo käännetty nokka kohti menosuuntaa eli pystysuoraan ylöspäin. Astutaan siis sisälle vuorokauden mittaiseen irtiottoon tylsästä arjesta, nakataan huolettomasti kravatti olalle ja lähdetään radalle, kiertoradalle!

                                                                             ***

- Olen täällä tähtimerialus Viking Starlinen komentosillalla ja vieressäni seisoo aluksen suomenruotsalainen kapteeni Håkan Gåågle-Sväng miehekkäässä harmaassa parrassaan. Tähtimerialuksen moottorien jyristäessä meitä kohti avaruuden tyhjyyttä minulla on hyvin aikaa kysyä nykyaikana yleistyneestä avaruusturismista, joka on nyt myös kansan syvien rivien saatavilla huokeaan hintaan. Kapteeni Håkan Gåågle-Sväng, hyvää iltaa ja kiitos pääsystä kyytiin.
   - Varsågod tai ole hyvä.
   - Kertoisitteko alkuun hieman avaruusturismin historiasta. Kuinka tähän on tultu?
   - Avaruusturismi on kehittynyt aikalailla samalla vauhdilla kuin tavallisten valtamerialustenkin kehityskaari. Ensimmäisten merikelpoisten rahtialuksien ja turisteille tarkoitettujen risteilyaluksien välillä on vain muutama hassu vuosikymmen, joten terveisiä vaan Muskin Elonille, Bezoksen Jeffille ja Keskisen Vesalle sinne menneisyyteen. Nykyään tuhannet matkustajat pääsevät matkaan muutamalla kymmenellä eurolla avaruuslaivan ylellisyyksistä nauttien.
   - Avaruuslaivan saaminen kiertoradalle on ollut varmasti massiivinen haaste tieteelle. Kuinka tässä onnistuttiin?
   - Tavallisilta aalloilta siirtyminen gravitaatioaalloille oli itse asiassa niin yksinkertaista, että riitti kun tällainen suomalaisen varustamon omistama risteilylaiva nostettiin pystyyn ja rupelit vaihdettiin rokettiin. Työntövoimaahan se vain on.
   - Niin, tähtimerialuksiahan on kritisoitu niiden aiheuttamien saasteiden ja ympäristön kuormittavuuden vuoksi, mitkä ovat yli tuhat kertaa pahemmat kuin vanhoilla valtamerialuksilla. Miten vastatte kriitikoille, kapteeni Håkan Gåågle-Sväng?
   - Vastaan laivakuulutuksella, jos sopii:

                                                                  *Blim ja Blom!*

- Hyvät matkustajat, bra passatsurare. Vi har saapuneet på kiertorata. Du kan nyt yrjötä i karaåke masiinen och nussia efter diskotek. Trevlig resa.

                                                                          ***

- Siinäpä kapteenilta kriitikoille pureskeltavaa tähtimerialusten tarpeellisuudesta. Miltä sää vaikuttaa tällä hetkellä, kapteeni Håkan Gåågle-Sväng?
   - Pieni tähtisumu heikentää näkyvyyttä ja luoteiselta taivaanosalta painava vastainen aurinkotuuli hidastaa hieman matkanopeutta eli aika verkkaisesti edetään gravitaatioaaltojen mainingeissa. Kansainvälisen avaruusaseman nopeuteen verrattavaa, leppoisaa 27 000 km/h nopeutta tässä nyt körötellään.
   - Nyt kun Viking Starline on tulevaksi vuorokaudeksi asettunut Maan kiertoradalle, lienee paikallaan kysyä matkustajien viihtyvyydestä. Mitäs täällä avaruuslaivaristeilyllä on tarjolla turisteille ja millaista porukkaa täällä yleensä kulkee?
   - Kaikki perinteisen risteilyn mukavuudet ovat matkustajiemme käytössä. Täällä voi tehdä vaikka mitä, eli käyttää alkoholia. Tekisi mieli sanoa, että matkustajia on laidasta laitaan eli paapuurista styyrpuuriin, mutta pääasiassa ulvovaa susipaitaa ja ylipainoista yksinhuoltajaa täällä näkee. Ja tietysti eläkeläisiä ja polttariporukoita.
   - Alkoholin avustuksella täällä on kuitenkin varmaan tunnelma eli atmosfääri katossa?
   - Täytyy nyt muistaa, että Maasta lähdettäessä taakse jää tropo-, strato-, meno-, termo-, eksos- sekä magnetosfääri, eli koko atmosfäärin kirjo jää ikään kuin kokonaan matkasta. Siinä suhteessa avaruusristeily ei poikkea tavallisesta risteilystä, koska täältäkin puuttuu kokonaan atmosfääri eli tunnelma.

                                                                    *Blim och Blom!*

- Hyvät matkustajat, bra passatsurare. Alabaarin konsert är peruttu, eftersom finska artisten Samuli Edelmann hoppade yli laidan och resa ny på Merkurius.

                                                                             ***

- Kapteeni Håkan Gåågle-Sväng, kuinka avaruudessa seilaavalla Viking Starlinella on varauduttu hapen puuttumattomuuteen? Millaisia muita käytännön ongelmia avaruus aiheuttaa?
   - Kun tarkastelee keskivertoa, maapallon merellä viihtyvää risteilymatkustajaa, ei aivojen happivaje ole sielläkään estänyt rymyävää juhlijaa. Toki jouduimme täällä hieman ikkunan tiivisteitä paikkaamaan. Tupakointi yläkannella on avaruuslakien mukaan sallittu, mutta valitettavasti ei fysiikan kaasulakien. Painottomuus aiheuttaa omat haasteensa esimerkiksi avaruuslaivamme kasinolla, jossa kolikko ei vain suostu putoamaan pajatsossa alaspäin. Maan päällä "ylös" ja "alas" on kaikille sama, mutta kun neliulotteisen aika-avaruuden funktiosta otetaan painovoima pois, on liikesuuntien määrittäminen täysin verrannollinen havaitsijan asentoon. Tästä syystä painottomassa avaruudessa juotu viina ei aina "nouse" päähän ja asentoa saa hakea.
   - Mitkä ovat sitten mielestänne avaruusristeilyn hyvät puolet verrattuna vanhoihin laivaristeilyihin?
   - Minulle henkilökohtaisesti tämä on suuri ylpeyden aihe ja asennoidun kapteenin tehtävään sen vaatimalla arvostuksella. Missä muussa ammatissa voi leuka pystyssä univormu kiiltäen tuijottaa horisonttiin tietäen, että jopa tuhannet alkoholisoituneet työttömät saavat lonkeroa ja tapella keskenään juuri sinun ansiostasi. Myös hyttisiivoojamme ovat olleet mielissään, kun matkustajien veri ja peräsuolen kappaleet ovat helppo poimia suoraan ilmasta talteen.
   - Entä miten näette avaruusristeilyjen tulevaisuuden?
   - Nyt, kun avaruusturismi on arkipäivää täällä tulevaisuudessa, näkisin, että seuraavaksi matka suuntaa ulos omasta aurinkokunnastamme. Kapyysimme kokit ovatkin jo varovaisesti haaveilleet menun uusimisesta buffettiin. Kuulemma aurinkokuivattu tomaatti on aikansa elänyt ja olisi jo aika kuivattaa tomaatteja myös muissa tähtijärjestelmissä. Proxima Centaurikuivattu tomaatti on mielestäni kuitenkin vielä valovuosien päässä.

                                                                     *Blim Blom!*

- Hyvät matkustajat, kallid reisijad. Tiedotus ruumas kulkijal: Gielety on ankaramase daval se kontakt vipuseen, mige säätee vertikaalist keulapordin hallinta.

                                                                           ***

- Näin päättyy raportti täältä tulevaisuudesta. Jään tänne verottomat kartongit ja tuliaislakut kainalossa odottelemaan teitä, hyvät kuulijat, että tekin pääsisitte menneisyyden kahleista teknologian villeimpiin visioihin mukaan. Avaruusturismin ennennäkemätön ja kokematon uutuuden viehätys odottaa teitä kaikkia. Jos matka tuntuu liian kaukaiselta, aina voi ummistaa silmät ja yön aikana teleportata noin kahdeksan tunnin intervalleissa eteenpäin, kunnes lopulta päätyy pikakelauksella matkustaen tänne tulevaisuuteen. Ajan rakenteen rikkovin terveisin, hyvää matkaa kaikille.